+1

Den här gången tänkte vi ta upp, någonting som är väldigt viktigt i vår familj. Teknik! Med en man som jobbar på distans varje gång vi är i Portugal så är bredband och internet en väldigt viktig faktor ☝

Med en åttaårig son som både vill kunna spela spel och kolla på tv samtidigt så är det också en viktig faktor att både tv och internet fungerar som det ska. Och ja.. jag med min blogg ? ganska viktigt med internet där också ? men självklart är internet en av dom viktigaste verktygen när jag jobbar också.

Så när vi köpte huset hade Fredrik självklart redan koll på om området hade fiber eller inte ? och det var också en självklar fråga för honom att ställa både till mäklaren och den portugisiska herre som bodde i huset, det kanske till och med var en av Fredriks viktigaste funderingar ?

Både mäklaren och mannen som bodde i huset intygade att det fanns fiber i området så det var inga problem alls. Innan vi åkte tillbaka för att få våra nycklar så kollade Fredrik upp vilka bolag vi skulle kontakta för att få tillgång till både fiber och tv. Återigen ställs man inför en massa nya utmaningar eftersom vi inte har en aning vem som tillhandahåller sådana här tjänster i detta härliga land.

Sagt och gjort, vi tog oss till närmaste butik, utrustade med det som vi som inflyttade alltid måste ha med oss, Våra pass, våra papper på att vi äger huset, våra NIF-nummer och en massa andra dokument som bevisar att vi äger ett hus här och att vi får köpa dessa tjänster, tror inte vi kommer så långt på ett svenskt körkort därnere så som vi gör i sverige ?

Vi har tur, träffar en super trevlig kille som dessutom pratar flytande engelska, han hjälper oss med det vi behöver och ger oss tillgång till både tv, mobilnummer och så fibern då. Vi hoppades på att vi skulle få fibern inkopplad under nästa resa ner vilket var den längre vistelsen som vi gjorde i somras, eftersom vi just denna resa bara kunde vara i två veckor. Med erfarenhet från Sverige vet vi att dessa saker tar väldigt lång tid att få på plats.

Killen tittar på oss och frågar vänligt när vi skulle vilja ha fibern installerad, vi förklarar läget att vi bara var kvar ett par dagar till men att vi skulle vara väldigt tacksamma om vi kanske kunde få det gjort under nästa resa ett par veckor senare, då skulle vi stanna en månad. Han ser lite bekymrad ut och vi tänkte att vi kanske ställde orimliga krav ?, då säger killen, jag är ledsen men jag kan inte få det gjort …. idag ? meen vi kommer i morgon ? det kallar jag service !

Dock hade vi ju inte riktigt klurat ut vart fibern kom in ? men vi tänkte att det löser nog teknikerna när dom kommer, dagen efter dök det upp två trevliga killar som frågade snällt vart vi ville ha kabeln dragen, vilket tyvärr just i vårt fall blev rätt genom hela huset ? och min första tanke var att detta blir dyrt! eftersom kabeln i det läget kom in i det som vi använder som matrum, medan det portugisiska paret använt det som tv rum.

Dom jobbade på ett tag och fixade och donade och kopplade in allt åt oss, erbjöd sig dessutom att städa efter sig vilket jag självklart sa nej till ? jag började undra ? har dom grävt tidigare ? eller ? hur fick dom in det här så snabbt ( i Sverige ska det grävas och planeras och allt ska kosta per meter och bidrag hit eller dit )

Så den stora frågan ☝ hur kunde dom få in fibern så snabbt ?

Svaret :! Fibern går i luften ? fungerar perfekt hos oss och vi har aldrig haft ett enda problem hitills

Och så kostnaden för det hela… med två installatörer och allt material och framkörningar och diverse? = Noll kr ! allt ingick  vi bad dom ändå dra om kablar i hela huset för att få det att passa oss.

Generellt har vi lagt märke till att så fort du beställer en tjänst eller leverans så levererar dom väldigt snabbt, det är inte hutlösa väntetider och säger dom en tid så kommer dom och gör det dom ska, inga konstigheter alltså, precis som det ska vara.

Samt att alla hemkörningar och liknande inte kostar hutlöst mycket, vilket gör att man använder dessa tjänster istället för att hyra släp och transportera själv.

+1